ISSN 2232-9080
Broj 16, prosinac 2018.
PROJEKTIRANJE I ANALIZA MOSTA PELJEŠAC
Marjan Pipenabher
Ponting – Pipenbaher Conslting Engineers, Direktor i vodeći projektant
Sažetak: Pelješki most, duljine 2404 m, svrstava se, ne samo po kompleksnosti gradnje nego i po složenosti projekta, među najzahtjevnije mostove na svijetu. Nalazi se u području iznimno visoke seizmičke aktivnosti, s projektnim ubrzanjem tla na razini čvrste stijene PGA=0,34 g i zahtijevanim proračunskim ubrzanjem 0,54 g. Kompaktna stijena nalazi se na dubini do 80 m ispod morskog dna, što rezultira iznimno zahtjevnim temeljenjem na pilotima duljine do 124 m. Na lokaciji mosta pušu jaki vjetrovi, s referentnom brzinom koja prelazi 34 m/s. Posebna je pozornost posvećena osiguravanju stabilnosti mosta u slučaju udara vjetrova na mah i potrebi da je most otvoren u svim vremenskim uvjetima. Ispunjavanje ključnih kriterija kvalitetnog konstruiranja, kao što su stabilnost, trajnost, ekonomičnost i mirno uključenje u krajolik, rezultiralo je inventivnom koncepcijom ekstradosa mosta i integralnom hibridnom strukturom, s pet središnjih raspona duljine po 285m. Tako koncipirana konstrukcija osigurava potrebnu seizmičku stabilnost mosta bez ugradbe velikih ležajeva i dodatnih seizmičkih prigušivača, što potvrđuju i brojne složene nelinearne proračunske analize, koje su detaljno predstavljene u izlaganju. U svim nelinearnim analizama uzima se u obzir interakcija temeljnog tla i konstrukcije mosta. Most Pelješac će se nakon izgradnje svrstati među 5 najvećih i najatraktivnijih mostova u Europi, izgrađenih u početku 21. stoljeća.
Ključne riječi: ekstrados most, kose zatege, duboko temeljenje,piloti, potres, vjetar,monitoring
ARHITEKTONSKI TRI-K: KOMUNIKACIJA, KONTINUITET, KONTEKST
akademik Nikola Bašić, dipl. ing. arh.
Sažetak: Definirati arhitekturu čini se teškim, a često i uzaludnim poslom. Unatoč tome, ne smijemo odustati od njezinog ustrajnog objašnjavanja i novog razumijevanja. Danas, kad je arhitektura silovito zakoračila u medijski prostor, a onda se i sama promovirala u autentični komunikacijski medij, govoriti o arhitekturi jednako je važno kao i govoriti arhitekturom. U ovoj prigodi, otvaramo razgovor o arhitekturi kroz diskurs hrvatske nacionalne kulture, njezine povijesti, sadašnjosti i budućnosti. Pitamo se, može li ta mala ali osebujna kultura, čiju ključnu sastavnicu čine upravo baštinjene urbanističke i arhitektonske vrijednosti, a nadasve zadivljujuća kultura krajolika, najprije uspješno premostiti provaliju diskontinuiteta, a potom i odoljeti osmotskom tlaku globalizma i kulturnog imperijalizma. Kako se boriti za kulturni, pa tako i za arhitektonski identitet u vremenu komunikacijske revolucije koja je proizvela planetarnu prostorno-vremensku konvergenciju, ili, kako se to kaže, ”sažimanje Svijeta„, i privid o njegovom svakodnevnom ”smanjenju”. Ovim razmatranjem želi se pronaći odgovor na pitanje ima li ikakvog smisla opirati se neumitnom civilizacijskom zbliženju i poistovjećenju? Možemo li, i smijemo li, unatoč svemu, tvrdokorno ustrajati na vlastitom kulturnom identitetu, pogotovo onom koji bi mogla, ili morala, nositi i promicati arhitektura?
Ključne riječi: arhitektura, arhitektonski jezik, komunikacija, kontinuitet, kontekst, kulturni identitet
UTJECAJ VODOTOKA NA SIGURNOST MOSTOVA
Neven Kuspilić
Sveučilište u Zagrebu, Građevinski fakultet, prof. dr. sc.
prof. dr. sc. Gordon Gilja
Sveučilište u Zagrebu, Građevinski fakultet, doc. dr. sc.
Sažetak: Neizravno djelovanje vodotoka predstavlja opasnost za sigurnost mostova jer uzrokuje podlokavanja dijelova konstrukcije, odnosno mijenja geometriju početnog projektnog stanja, i time ju stavlja u nove uvjete opterećenja. Periodičkim pregledom stanja korita i konstrukcije mosta u vodi se utvrđuje stvarno stanje mosta te pripadna ocjena, preporuke o mjerama praćenja stanja. održavanja i/ili sanacije i intervalu sljedećeg pregleda. Podloga za procjenu opasnosti od podlokavanja za pojedini most i ocjenu stabilnosti korita je morfodinamička analiza erozivnog kapaciteta toka na samom mostovskom profilu i pripadnoj dionici vodotoka. U ovom radu prikazani su rezultati specijalističkih hidrografskih mjerenja, morfodinamičke analize stabilnosti korita i zaštitnih građevina te podvodnog vizualnog pregleda elemenata konstrukcije mosta koje je proveo Građevinski fakultet u Zagrebu.Za kategorije ocjena stanja korita „dobro“ i „loše“ izdvojeni su primjeri iz Hrvatske na kojima su evidentirana karakteristična oštećenja za pojedinu kategoriju koja podrazumijevaju potrebu za održavanjem ili sanacijom.
Ključne riječi: Erozija, morfodinamička analiza, most, podlokavanje, podvodni pregled, ADCP
NOVA PARADIGMA DIMENZIONIRANJA NA POTRESNA DJELOVANJA (PERFORMANCE BASED SEISMIC ENGINEERING - PBSE) NA PRIMJERU NELINEARNOGA ODZIVA ZIDOVA TIPIČNIH DRVENIH KONSTRUKCIJA
Ljupko Perić
Institut für Baustatik und Konstruktionen
Eidgenoschische Technische Hochschule Zürich
(c.o. MWV Bauingenieure AG,CH-5400 Baden)
Sažetak: Za proračun kompleksnih potresnih djelovanja na konstrukciju danas se koriste standardne metode temeljene na silama ili na pomacima. U praksi najčešće korištena metoda spektra odziva ima značajne nedostatke kojih projektanti najčešće nisu svjesni. Rezultat su objekti s nepoznatim i nepouzdanim stupnjevima zaštite od potresa. U radu je prikazana primjena metode temeljene na pomacima i stupnjevima oštećenja na primjeru tradicionalno korištenih, višestruko nelinearnih zidova od drveta popločanih OSB panelima ili pločama na bazi gipsa. Izvedeni su parametri potrebni za određivanje stupnja oštećenja i predložene granične vrijednosti relativnih katnih pomaka i stupnjeva oštećenja za različite razine potresnoga rizika. U radu su prikazani primjeri provedene parametarske studije za takozvane računske potrese s povratnom periodom od 475 g i vjerojatnoćom prekoračenja od 10% u 50 godina.
Ključne riječi: okvirni zidovi od drveta, OSB i GB paneli, performance based engineering, stupanj oštećenja, Stewart-ova histereza, MCASHEW
LABORATORIJSKO ISPITIVANJE SLIJEGANJA NASIPA OD LAPORA UZROKOVANO RASPUCAVANJEM ZRNA
Predrag Miščević
Sveučilište u Splitu, FGAG, prof.dr.sc.
Goran Vlastelica
Sveučilište u Splitu, FGAG, doc.dr.sc.
Mijo Nikolić
Sveučilište u Splitu, FGAG, dr.sc.
Sažetak: Nasip izrađen od zrna dobivenih drobljenjem meke stijene može biti podložan dodanom slijeganju uzrokovanim raspucavanjem zrna unutar strukture nasipa. Ovo dodatno slijeganje nije uzrokovano promjenom stanja naprezanja unutar nasipa i ne može biti procijenjeno standardnim metodama proračuna na osnovi modula stišljivosti izmjerenog nakon zbijanja nasipa. Raspucavanje zrna je uzrokovano procesom rastrošbe, koji je u mekim stijenama kao što je lapor, uglavnom uzrokovan procesom sušenja i vlaženja. Ako su zrna u strukturi nasipa podvrgnuta sušenju i vlaženju, rezultat je usitnjavanje zrna do razine raspada u materijal koji se može opisati kao tlo. Usitnjeni materijal odvaja se od zrna i popunjava makro pore u strukturi nasipa što za posljedicu ima dodatno slijeganje nasipa. Uzorci za ispitivanje su izrađeni od drobljenog lapora u laboratorijskim uvjetima. Ispitivanje je provedeno sa modificiranim edometarskim uređajem. Izmjerene veličine se mogu iskoristiti u svrhu procjene dodatnog slijeganja nasipa uzrokovanog rastrošbom.
Ključne riječi: Meka stijena; Rastrošba; Lapor; Slijeganje; Nasip
ZAŠTITA KOSINE NA PRISTUPNOM PUTU VE MESIHOVINA
prof. dr. sc. Maja Prskalo, dipl. ing. građ.
Sveučilište u Mostaru, Građevinski fakultet
Niko Tomić, mag. građ.
Sveučilište u Mostaru, Građevinski fakultet
Sažetak: U radu je izvršen proračun stabilnosti i zaštite kosina na dionici pristupnog puta VE Mesihovina. Proračun je rađen u programu Geostudio (Geo-Slope International Ltd. Calgary, Kanada), uz usvajanje metode Spencera. Nakon izračuna usvojen je tip zaštite koji se koristi u cilju zašite kosina od lokalnih utjecaja.
Ključne riječi: stabilnost kosina, tip zaštite, usjeci
STABILNOST ARMIRANO BETONSKIH ZIDOVA PRI SEIZMIČKOM OPTEREĆENJU
Mladen Kožul
Građevinski fakultet Sveučilišta u Mostaru, izv. prof. dr. sc.
Ante Džolan
Građevinski fakultet Sveučilišta u Mostaru, magistar građevinarstva
Sažetak: Oštećenja armirano betonskih zidova, uočena nakon potresa u Chileu (2010) i Novom Zelandu (2011), pokazuju da zidovi nisu postigli očekivano duktilno ponašanje, te mogu otkazati zbog lokalne i globalne nestabilnosti. Stoga se danas, u tom pravcu, vrše opsežna eksperimentalna i numerička istraživanja kako bi se definirao mehanizam otkazivanja armirano betonskih zidova, posebice u odnosu na njihovo moguće izvijanje. U ovom radu je opisan jedan postojeći mehanizam bočnog izvijanja zidova.Kako na bočno izvijanje armirano betonskih zidova utječe veliki broj parametara, nužno je nastaviti s istraživanjima ovog složenog fenomena.
Ključne riječi: armirano betonski zidovi, duktilnost, bočno izvijanje
ANALIZA STRUJANJA PODZEMNIH VODA NA PODRUČJU PROJEKTIRANOG DONJEG KOMPENZACIJSKOG BAZENA CHE VRILO
doc. dr. sc. Mirna Raič, dipl. ing. građ.
Građevinski fakultet Sveučilišta u Mostaru
Anja Palac, mag. građ.
Građevinski fakultet Sveučilišta u Mostaru
Sažetak: Ovaj rad daje prikaz istraživanja urađenoga u sklopu izrade diplomskoga rada pod naslovom: „Hidraulička studija strujanja podzemnih voda na području donjeg kompenzacijskog bazena CHE Vrilo“, a koji je urađen i uspješno obranjen na Građevinskom fakultetu Sveučilišta u Mostaru 2018. godine. Zadatak je bio formirati prostorni model ustaljenog strujanja podzemnih voda na području projektiranoga donjeg kompenzacijskog bazena crpne hidroelektrane Vrilo, temeljem podataka istraživanja na terenu i podataka iz idejnog projekta CHE Vrilo.
Ključne riječi: donji kompenzacijski bazen, crpna hidroelektrana Vrilo, strujanje podzemnih voda, DHI WASY FEFLOW 7.0, numerički model
MIKROARMIRANI MLAZNI BETON - PREDNOSTI PRIMJENE U TUNELOGRADNJI
prof. dr. sc. Mato Uljarević, dip. ing. građ
Arhitektonsko-građevinsko-geodetski fakultet, Banja Luka,Bulevar vojvode Stepe Stepanovica 77, redovni profesor
Davora Tomić, dip. ing. građ.
Arhitektonsko-građevinsko-geodetski fakultet, Banja Luka,Bulevar vojvode Stepe Stepanovica 77, student drugog ciklusa studija
Sažetak: Poboljšavanjem fizičko-mehaničkih svojstava betona, dodatkom vlakana, osigurava se sve šira primjena takvog kompozita, u realnim projektima. Tehnološki razvoj opreme za ugradnju betona prskanjem, omogućio je upotrebu mikroarmiranog betona, u prvom redu u konstruktivnim sistemima osiguranja iskopa podzemnih konstrukcija. U radu će se prikazati rezultati ispitivanja fizičko-mehaničkih svojstava betonskih mješavina s čeličnim vlaknima. Specificirati će se prednosti primjene ovakvog kompozita u izradi obloga podzemnih konstrukcija. Prikazati će se preporuke za spravljanje i ugrađivanje mikroarmiranog betona tehnologijom prskanja, kao i pristup u dimenzioniranju tunelske obloge od mikroarmiranog betona.
Ključne riječi: vlakno, beton, fizičko-mehanička svojstva, tehnologija prskanja
EKSPERIMENTALNA ISPITIVANJA SKALIRANOG MODELA I SEGMENATA LUKA STAROG MOSTA U MOSTARU
Mladen Kustura, Ph. D.
Sveučilište u Mostaru, Građevinski fakultet
Lidija Krstevska, Ph. D.
Univerzitet Sv. Ćiril i Metodij, Skopje
Institut za zemljotresno inženjerstvo i inženjersku seizmologiju – IZIIS
Dragan Ćubela, Ph. D.
Sveučilište u Mostaru, Građevinski fakultet
Sažetak: Zidani lučni mostovi zbog svojega karakterističnog izgleda i kompleksnosti materijala od kojih su građeni i danas su predmet eksperimentalnih i numeričkih analiza. Jedan od istaknutih primjera ovog tipa konstrukcija jeste i Stari most u Mostaru, koji je, zajedno s lokalitetom mosta, pod zaštitom UNESCO od 2005. godine. Upravo je ovaj simbol grada na Neretvi odabran kao osnova za analizu ponašanja zidanih lučnih mostova i njihovih elemenata. Kroz rad će biti prikazani rezultati kvazistatičkih ispitivanja elemenata veze provedenih na modelima segmenata svoda Starog mosta u razmjeri 1:3 kao i rezultati ispitivanja ponašanja fizičkog modela Starog mosta skaliranog u razmjeri 1:9 ispitivanog na seizmičkoj platformi za različite nivoe seizmičke pobude. Modeli su izgrađeni s realnom aplikacijom veza između kamenih elemenata - klamfe, trnovi i tekuće olovo. Utvrđivanje kapaciteta nosivosti i načina popuštanja elemenata veza ispitivanih segmenata te određivanje mehanizma loma modela mosta osnovne su zadaće provedenih eksperimentalnih istraživanja.
Ključne riječi: zidani lučni mostovi, statičko opterećenje, seizmičko opterećenje, elementi veze, kapacitet nosivosti, razvoj pukotina, mehanizam loma